כלי עבודה לחד אופן – תחזוקה שוטפת

חד אופן הינו בסופו של דבר כלי תחבורה בסיסי ופשוט, גם במבנה שלו וגם בתחזוקה השוטפת שהוא מצריך.
אסקור כאן בקצרה את הנקודות החשובות בזמן הרכבת חד האופן וטיפולים שוטפים וכלי העבודה הדרושים לשם כך.
שימו לב שהסקירה מתייחסת לחדי האופן של קו-אקס ואונלי-1. רוב חדי האופן הקיימים בשוק בנויים בצורה דומה, אך ייתכנו שינויים קטנים בגודל המפתחות.

הרכבת חד האופן:

ציוד נדרש:

מפתח 10 – משמש לחיבור המסגרת לגלגל ולחיזוק הברגים המחברים את הכיסא למוט
מפתח 15 – משמש לחיבור הדוושות לארכובות. ישנם מפתחות יעודיים המצופים פלסטיק אשר ניתן להשיג בחנויות אופניים או במסגרת ארגז כלי העבודה של קו-אקס.
גריז (לא חובה) – שימו קצת גריז על ההברגה של הדוושות לפני שאתם מבריגים אותם למקומם. זה יעזור לשמור על ההברגה לאורך זמן.
חותך צינורות או משור פלדה – למקרה וצריך לקצר את מוט הכסא. אם רכשתם חד אופן מסדרת הלוקסוס של קו-אקס לא תזדקקו לזה – חד האופן מגיע מראש עם מוט קצר ומוט ארוך.

הנה סרטון המדגים הרכבה של חד אופן מהתחלה ועד הסוף (הסרטון באנגלית):

תחזוקה שוטפת:

דוושות:

חשוב מאוד לוודא לפני כל נסיעה שהדוושות נמצאות בצד הנכון – דוושת ימין בצד ימין ודוושת שמאל בצד שמאל. אם אתם הרוכבים היחידים שרוכבים על חד האופן תוכלו לוותר על הבדיקה. אבל אם אתם נותנים מדי פעם את חד האופן שלכם לחברים ומשנים את גובה הכסא בדיקה זו חשובה כיוון שלפעמים בשינוי הגובה של הכיסא מסובבים אותו חצי סיבוב בטעות. אם יש לכם חד אופן עם כסא מהדור הישן, כלומר ללא כיווניות בדיקה זו של ימין ושמאל הכרחית. הסיבה לחשיבות בדיקה זו הינה העובדה שברכיבה לכיוון הנכון הברגת הדוושות מתחזקת. ברכיבה “הפוכה” או לאחור הברגת הדוושות יכולה להפתח ולההרס.
ציוד נדרש: מפתח 15.

לעיתים, בעקבות הלחצים המופעלים על הדוושות, תתחילו לשמוע רעש קטן, מעין קליק קצר, בכל סיבוב של הגלגל. הסיבה לכך הינה לרוב שההברגה הפנימית של הדוושה נפתחה קצת. על מנת לפתור זאת יש להסיר את פקק הפלסטיק בקצה הדוושה ולחזק את ההברגה.
ציוד נדרש: מפתח 15 המשמש כעזר כנגד בזמן החיזוקץ גודל ההברגה בתוך הדוושה שונה בין דוושה לדוושה. בחלק מהדוושות נדרש מפתח 12, בחלק מפתח 10. ייתכן ובדוושה שלכם יידרש גודל מפתח אחר…

ארכובות:

הארכובות מחברות את הדוושות לציר הגלגל. בזמן שההברגה של הדוושה לארכובה הינה סטנדרטית, ישנם כמה סוגי חיבור בין הארכובה לציר. חיבור סטנדרטי מרובע כמו בארכובה הזו, וחישור משונן הידוע גם בשם ISIS כמו בארכובה זו.
הארכובה מחוברת לציר באמצעות בורג. ישנם 2 סוגי ברגים עיקריים השונים האחד מהשני בסגירה שלהם. האחד הינו סטנדרטי ודורש מפתח 14 ושני נסגר על ידי מפתח אלן 8 מ”מ.

על מנת להחליף ארכובות חשוב להשתמש בחולץ ארכובות כדי לא להרוס את הארכובה. איך עושים את זה תוכלו לראות בסרטון הבא. נקודה חשובה יחידה בנוסף לסרטון – אם אתם רוצים להחליך ארכובה ולהשאר עם אותה דוושה, שחררו את ההברגה של הדוושה לפני שאתם חולצים את הארכובה מהציר.
ציוד נדרש – תלוי בחולץ שיש לכם. לרוב מפתח 15 או 14.